onsdag 3. april 2013

Da har det brått blitt endrede planer og en strek i regningen ang Rim (Bluefrost Artemis) 
Jeg har oppdaget at hun har patella luksasjon, altså løse kneskåler. Oppdaget det ved en tilfeldighet rett før påske, hun viser ingen symptomer, så jeg hadde aldri tenkt over hva det var jeg satt med mellom fingra hvis det ikke var for at jeg har sjekket så mange valper på jobben for dette. I dag har vi vært til veterinær og fått bekreftelse på at det er patella luksasjon og hvorfor hun har fått det. Det er en medfødt feil i hennes benstilling, hun er en anelse hjulbent og dette gjør at aksen på benet blir feil og patella dras ut av posisjon.  Ettersom dette er medfødt og mest sannsynlig arvelig taes Rim ut av avl. Når det gjelder det kullet hun allerede har så har jeg fått beskjed om at vi ikke skal ha noen betenkligheter ved å avl videre på dem, så lenge de blir undersøkt for patella luksasjon før avl og man er nøye med å finnes en partner med snorrett benstilling. Rappfoten's Balder, Rappfoten's Bilbo og Rappfoten's Banditt er undersøkt og har gode stramme kneskåler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar